UX project: Het Nieuwe Nassen
De Gezonde “Het Nieuwe Nassen” Snack Automaat
De firma Vonk heeft de leerlingen van mijn studiejaar van de Hogeschool Rotterdam de opdracht gegeven om zich te buigen over een al bestaand of nieuw initiatief in Rotterdam op gebied van Sustainable Development Goals.
Ik heb ervoor gekozen om een concept te bedenken voor een al bestaand initiatief in Rotterdam: Greendish/Bluecity, in samenwerking met de gemeente Rotterdam. Zij zijn samen een campagne begonnen: “Het Nieuwe Nassen”. Binnen deze campagne geeft Greendish verschillende horecazaken in Rotterdam de keuze en de financiële steun om zo meer gezonde en duurzame gerechten op het menu te zetten.
Ontwerpvraag:
“Hoe kan ik gezonde eetgelegenheden meer zichtbaar en toegankelijk maken voor shoppende dagjes bezoekers van Rotterdam tussen de 50 en 60 jaar.”
Ik deed eerst onderzoek naar de campagne zelf en de bij de campagne betrokken restaurants. Daarbij viel mij op dat deze restaurants allemaal nét buiten het stadscentrum/winkelcentrum van Rotterdam liggen. Zo kwam ik op het idee om een concept te bedenken voor snackautomaten met gezonde snacks, die geplaatst kunnen worden in het stadscentrum/winkelcentrum. Tegelijkertijd wilde ik voor deze “Het Nieuwe Nassen” campagne meer zichtbaarheid creëren en ook de toegankelijkheid van gezondere snacks in het stadscentrum vergroten.
Ik begon dit project met deskresearch, waarbij ik meer wilde leren over “Het Nieuwe Nassen” inititatief van Greendish en de restaurants die al betrokken zijn bij dit initiatief. Uit dit onderzoek heb ik mijn concept kunnen bedenken, de snackautomaat met gezonde snacks voor in het stadscentrum.
Nadat ik mijn doelgroep die het beste bij mijn concept zou passen gedefinieerd had, was het tijd voor fieldresearch. Ik heb voor mijn fieldresearch bij drie respondenten op straat een interview afgenomen en na het interview mijn concept uitgelegd en laten zien. Vervolgens heb ik naar aanleiding van de feedback van de interviews mijn concept tot digitaal prototype gemaakt en verder uitgewerkt. Dit prototype heb ik vervolgens getest bij vier respondenten en weer aangepast naar aanleiding van hun feedback.
Nadat ik mijn doelgroep, die het beste bij mijn concept zou passen, gedefinieerd had was het tijd voor fieldresearch. Ik heb voor mijn fieldresearch bij drie respondenten op straat een interview afgenomen en na het interview mijn concept verteld en laten zien. Vervolgens heb ik naar aanleiding van de feedback van de interviews mijn concept tot digitaal prototype gemaakt en verder uitgewerkt. Dit prototype heb ik vervolgens getest bij vier respondenten en weer aangepast naar aanleiding van de feedback.
Ter visualisatie van mijn concept heb ik vanaf het begin een conceptvisualisatie gemaakt en deze aangepast naar aanleiding van de feedback uit het onderzoek.
Ik heb ervoor gekozen om het logo van “Het Nieuwe Nassen” zowel op de zijkant als op de voorkant van de automaat te plaatsen. Dit logo krijgen de horecazaken die meedoen aan de
campagne als sticker voor bij de voordeur. Dit zal de herkenbaarheid bevorderen van de nieuwe automaten in het stadscentrum en ook andersom. Dagjesbezoekers gaan dan de horecazaken buiten het stadscentrum ook herkennen aan het logo/de sticker van ”Het Nieuwe Nassen”, dat staat voor gezond eten.
Ik heb de kleuren groen en geel gebruikt omdat gebruik van deze kleuren de volgende emoties oproept. Groen staat onder andere voor groei, gezond en frisheid. Geel staat onder andere voor vreugde, verstand en energie.
Conceptvisualisatie 1 heb ik gemaakt om mijn concept te laten zien tijdens de straatinterviews.
Conceptvisualisatie 2 heb ik gemaakt naar aanleiding van de feedback van de straatinterviews.
Conceptvisualisatie 3 heb ik gemaakt naar aanleiding van de feedback van de testfase.